12 okt. 2013

MIN DRÖMRESA

Just nu har Momondo en tävling där man kan vinna en resa för 20 000 kr. Det enda man behöver göra är att gå in på hemsidan, leta upp sitt drömresmål och berätta om det i ett blogginlägg. 

Var går min drömresa?
Den går till USA. Det har den gjort så länge jag kan minnas och när jag var mindre hade jag till och med bestämt mig för att jag skulle flytta till Florida när jag blev stor. Det är också Florida som skulle bli startdestinationen på min resa, däremot inte den enda destinationen. Drömmen är nämligen en roadtrip, rakt genom USA.

Som sällskap skulle jag ta med mig min nyblivne man, som tack och lov delar den här drömmen med mig.
Det här är min dröm-bröllopsresa med andra ord.

Florida är som sagt första destinationen. Här skulle vi spendera åtminstone 2-3 veckor och huvudmålen är NCA Collegiate Cheerleading Championship i Daytona med efterföljande stuntfest och självklart Cheerleading VM, ICU Cheerleading Worlds, på Disney World. Få se Team USA live och självklart heja på det svenska landslaget! 
Det är sådant man gör på sin bröllopsresa när två cheerleaders gifter sig.  

Men självklart skulle vi hinna med mer än så. Ett besök på Discovery Cove känns givet och vi skulle även se till att planera in en tur ner till Key West, förbi Everglades och Miami.
  
         

Efter Florida skulle road trippen börja på riktigt. Vi skulle hoppa in i bilen, en Camaro om mannen får välja, och köra västerut. 

New Orleans, San Antonio, Austin, Fort Worth/Dallas ska besökas, utan att planera för mycket. Här vill vi ju lämna utrymme till att vara lite spontana. Vackra miljöer, mycket mat och kanske en och annan udda syn som man inte är van vid här hemma. 

Sedan bär det av vidare upp mot Grand Canyon och Las Vegas. Två platser som står med på måste-listan. Gå längst the strip och spana in alla maffiga hotell, se Bellagio fontänen...och antagligen inte spela bort mycket pengar, med tanke på vad den här resan kommer kosta.  

  

Vi skulle sedan hoppa in i Camaron och ladda det lilla packutrymmet som finns med vatten och bege oss mot Death Valley. Efter det vidare genom Yosemite och vidare över till San Francisco. Ytterligare ett ställe som jag verkligen ser fram emot! Gå uppför dom branta backarna, spana in Golden Gate-bron och kanske göra ett besök på Alcatraz.

   

På väg söderut njuter vi av utsikten längst med highway 1 innan i rullar in i Los Angeles. Där står Universal Studios på schemat. Utsikten från Hollywood-skylten ska tydligen också vara värd att kolla in och en promenad uppför Runyon Canyon kan kanske vara en bra idé efter all tid bakom ratten. 


Innan vi sätter oss på flyget från LAX hem till Sverige skulle vi se till att hinna ta omvägen ner till San Diego, en stad som jag nog nästan har högre förväntningar på än Los Angeles. Besöka Balboa Park och San Diego Zoo, ta en promenad vid havet...


Ja, det var min drömresa i stora drag. En riktig once in a lifetime-upplevelse.  Det är långt ifrån en 20 000 kr-resa, men det hade helt klart hjälpt oss en bra bit på vägen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar