14 sep. 2013

PROJEKT: EGET GYM #2

FREDAGEN DEN 13E

Jag hade kunnat skriva en hel novell om den här dagen och allt som inte gick som det skulle men jag tror jag låter bli. Planen var att åka ner till Tyskland och köpa en del saker till gymmet. Vi tog färjan över till Frederikshavn och sedan bilen raka vägen ner. 

Uppenbarligen så är Jonas internet helt spärrat utomlands så planen att använda mobilen som gps nere i Tyskland sket sig ju ganska rejält. Tyskar är inte heller speciellt bra på engelska. Inte bra alls faktiskt. Innan vi hittade någon som kunde förklara vägen så var jag helt säker på att vi skulle få åka hem igen utan att ens varit in i butiken. Vi kom i alla fall fram tillslut.. 

...enbart för att få veta att dom inte förstått att vi faktiskt skulle komma ner. 
Sakerna fanns med andra ord inte inne, utan på ett lager några mil därifrån. Ska man köpa saker från Tyskland så räcker det uppenbarligen inte att skriva "Det här ska jag ha och jag ska hämta det då". Inte ens om man fått ok på det och haft en konversation med dom på en chatt. 
Så det var bara att göra en beställning, få det hemskickat och snällt betala den Svenska momsen på 25% istället för den Tyska på 19. Tack och lov fick vi rabatt som motsvarade momsen och lite till, annars hade jag inte varit glad på hemresan..

Det blir inga fler resor bokade på fredagen den 13e i framtiden i alla fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar